Articulatie
Wanneer een kind één
of meerdere klanken van de moedertaal niet (correct) kan vormen, spreken we van
een fonetische spraakklankstoornis. Dit wil zeggen dat het
kind het moeilijk heeft met de motorische productie van een spraakklank.
Voorbeelden hiervan zijn het niet kunnen uitspreken van de /r/, het tussen de
tanden plaatsen van de /s/, ...
Bij een fonologische
spraakklankstoornis is het kind wél in staat om alle klanken geïsoleerd uit
te spreken. Hier ontstaan echter moeilijkheden bij het bij het correct gebruiken van
deze klanken tijdens het vormen van woorden. Kinderen passen hierdoor enkele
vereenvoudigingsprocessen toe. Dit is enerzijds een deel van de normale ontwikkeling
van een kind, anderzijds is deze ontwikkeling gestoord wanneer het kind deze processen langer toepast dan normaal,
of atypische processen toepast. Dit heet dan een fonologische stoornis.
Een voorbeeld hiervan is dat een kind bat ipv bak zegt.
Leeftijdscategorie: geen leeftijdscategorie.